“Σπάταλο και αναποτελεσματικό” το πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής Στερεάς

 

Το Πρόγραμμα “Τουριστικής Προβολής της Στερεάς Ελλάδας” για το 2025 καταψήφισε και η παράταξη “ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ Η ΣΤΕΡΕΑ”, στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, την Πέμπτη 28 Νοέμβρη.

Σε ανακοίνωση της η παράταξη ασκεί κριτική στο πρόγραμμα και αναφέρει τους λόγους που καταψήφισε:

Το Πρόγραμμα που ψηφίστηκε από την πλειοψηφία και καταψηφίστηκε από την Αντιπολίτευση ακολουθεί την πεπατημένη των προηγουμένων ετών που δεν έχουν φέρει απτά αποτελέσματα στις τουριστικές περιοχές της Περιφέρειας. Βασίζεται κυρίως στις συμμετοχές στις διεθνείς και όχι μόνο Εκθέσεις Τουρισμού, στην διαφήμιση και στην φιλοξενία δημοσιογράφων και παραγόντων του τουρισμού με την ελπίδα ότι η προβολή της Περιφέρειας θα έχει ως αποτελέσματα την τουριστική ανάπτυξη. Η σχέση προγράμματος, κόστους και αποτελέσματος καθιστά το Πρόγραμμα ιδιαίτερα σπάταλο και αναποτελεσματικό.

Ασφαλώς η τουριστική ανάπτυξη είναι μία υπόθεση πολυπαραγοντική. Δεν μπορεί να προσδοκάς βελτίωση των δεικτών και κυρίως πραγματική ανάπτυξη στους τουριστικούς προορισμούς εάν δεν βελτιώνεις τις υποδομές, κυρίως την προσπελασιμότητα, εάν δεν προστατεύεις το περιβάλλον των  τουριστικών προορισμών, φυσικό, δομημένο και πολιτιστικό. Έχει ορθά επισημανθεί προσφάτως και από τον μεγαλύτερο φορέα του Τουρισμού στην Στερεά, την Ένωση Ξενοδόχων Εύβοιας ότι σε μία περιοχή όπου ανεξέλεγκτα όλα τα βουνά έχουν αφεθεί στην επέλαση των ολιγαρχών της αιολικής ενέργειας, ο Ευβοϊκός έχει αφεθεί στην εκμετάλλευση των ιχθυοκαλλιέργειών και προορίζεται και για πλωτά φωτοβολταϊκά, όταν καμία ουσιαστική παρέμβαση στις οδικές υποδομές δεν φαίνεται στον ορίζοντα, δεν μπορεί να προσδοκάς βελτίωση των αποτελεσμάτων στον Τουρισμό, κυρίως δε στις Επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους του τομέα.

Στο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας υποτιμάται η προβολή για τον εσωτερικό τουρισμό και επικεντρώνεται κυρίως σε ορισμένες εξωτερικές αγορές. Ένα πρόγραμμα για την Στερεά Ελλάδα δεν πρέπει να περιορίζεται σε ενιαίες δράσεις αλλά οφείλει να είναι πολυτομεακό και πολυκεντρικό. Η Στερεά Ελλάδα δεν μπορεί να έχει έναν μοναδικό και ενιαίο brand name και η επιδίωξή του δεν θα έχει καθοριστικό αποτέλεσμα. Κάθε περιοχή έχει δικό της brand name και η συνδυασμένη προβολή και ανάδειξή τους δημιουργεί το μωσαϊκό της ταυτότητας της Στερεάς Ελλάδας. Επίσης κάθε περιοχή έχει ιδιαίτερη προτεραιότητα σε βασικούς τομείς τουριστικής ανάπτυξης.

Ο θερινός κλασικός τουρισμός  έχει έμφαση στην Εύβοια και την Σκύρο ενώ ο πολιτιστικός τουρισμός στην Φωκίδα (Δελφοί) και Βοιωτία (Θήβα), ο χειμερινός τουρισμός έχει ζωτικό χώρο κυρίως στην Ευρυτανία, ο ιαματικός τουρισμός στην Βόρεια Εύβοια και την Φθιώτιδα, ο θρησκευτικός τουρισμός στην Εύβοια και την Βοιωτία κ.ο.κ.

Επίσης η σύγχρονη τάση του Τουρισμού των Εμπειριών μπορεί να έχει πεδίο ανάπτυξης πολλές περιοχές σε όλους τους νομούς της Στερεάς, ιδίως στην ορεινή Στερεά, την Εύβοια και την Σκύρο, αρκεί να ενθαρρυνθούν οι τοπικές κοινωνίες να αναλάβουν πρωτοβουλίες σε συνδυασμό με την τοπική γαστρονομία και την τοπική άυλη κληρονομιά.

Πολιτισμός και Γαστρονομία είναι επίσης τομείς που συνδέονται και ενισχύουν τον Τουρισμό αρκεί να θεμελιώνονται σε συνέργειες τοπικών δυνάμεων και όχι να περιορίζονται σε φεστιβάλ και events που μετά το πέρας τους δεν αφήνουν κανένα αποτύπωμα.

Η Περιφέρεια οφείλει να διαβουλεύεται και να συνεργάζεται με όλους τους φορείς χωρίς αποκλεισμούς. Να μην επιλέγει μόνο όσους την «λιβανίζουν» όπως συνέβη στην συνεδρίαση της 28ης Νοεμβρίου 2024.

Τα αποτελέσματα των ταξιδιών του Προγράμματος πρέπει να αξιολογούνται με διαδικασίες διαλόγου και διαβούλευσης σε τακτά χρονικά διαστήματα και γι’ αυτό ενδείκνυται η σύσταση Επιτροπής της Περιφέρειας με την συμμέτοχή και όλων των περιφερειακών παρατάξεων αλλά και των φορέων του Τουρισμού χωρίς αποκλεισμούς.

Τέλος, δεν μπορεί να μιλάμε για πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής και να αγνοούμε ή να υποτιμάμε τα προβλήματα των επιχειρήσεων και κυρίως των εργαζομένων στον Τουρισμό. Τις συνθήκες εργασίας, την εποχικότητα και την δυνατότητα συνεργειών έτσι ώστε  μεγεθύνοντας το τουριστικό προϊόν να αυξηθεί η διάρκεια τις απασχόλησης.

Υποτίθεται ότι το Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής είναι μέρος μίας συνολικής στρατηγικής περιφερειακής τουριστικής ανάπτυξης. Εν προκειμένω όμως η στρατηγική είναι ανύπαρκτη. Το εθνικό χωροταξικό του Τουρισμού όχι μόνο δεν την ενθαρρύνει αλλά αντιθέτως την υποτιμά  και επικεντρώνεται στον βασικό προσανατολισμό του, στον υπερτουρισμό, την αναντιστοιχία διακηρύξεων προθέσεων και πραγματικών πολιτικών επιλογών.